Transformarea digitală și impactul acesteia asupra strategiei unei companii

Majoritatea directorilor de IMM-uri consideră transformarea digitală ca fiind inevitabilă în dezvoltarea unei companii. În realitate însă, IMM-urile se comportă ca iepurii în fața farurilor unui camion: sunt împietrite!

Atunci când McKinsey anunță în studiul său privind accelerarea procesului de digitalizare a companiilor o reducere de 20% a operațiunilor pentru companiile care nu se adaptează la mediul digital și o creștere de 40% pentru cele care au reușit deja acest lucru, înseamnă că trebuie să alegem cât mai repede tabăra din care dorim să facem parte.

Află: Despre Pentastock

Ce beneficii are transformarea digitală?

Fără a mai vorbi despre momentul potrivit, întrucât toată lumea a înțeles deja că trebuie să ne mobilizăm cât mai repede, cea mai mare greșeală este să spunem: „Am nevoie rapid de un site web, de un magazin online, de o pagină de Facebook, etc.”. Termenul „digital” poate stârni confuzii în cadrul acestui mesaj de transformare. Trebuie să organizăm o transformare pentru un nou model de business în care tehnologiile vor aduce beneficii (semnificative). Trebuie în primul rând să regândim un nou model de business pentru a răspunde așteptărilor clienților (care se schimbă rapid), ale colaboratorilor (care se schimbă la fel de repede ca și clienții) și ale furnizorilor (în final, toată lumea se schimbă).

Cum putem prelua conducerea? Cum putem rămâne/(re)deveni lider pe piață? În mod evident, nu există un răspuns standard, ci adaptat fiecărui context în parte. Ceea ce știm este că trebuie să existe o transformare.

Un nou model de business

Organizarea, management-ul, recrutarea, vânzările, serviciul clienți, marketing-ul, achizițiile, transformarea digitală se face atât inDoor, cât și outDoor și este totală, dar nu imediată. Pentru a ști cum să reacționeze, echipele trebuie să fie pregătite de Schimbare (cu majusculă) și pentru imprevizibil.

totul-despre-transformarea-digitala

Inovația trebuie să stea, în egală măsură, la baza practicilor, însă pentru acest lucru este nevoie de o organizare cu un flux rapid al ideilor. Atunci când există mai multe niveluri ierarhice, și egourile sunt pe măsură. Experimentul (rapid, cu mijloace puține, de scurtă durată) trebuie să devină modul principal de exprimare a ideilor pentru că rezultatele sale sunt cele care conving publicul.

Îmi place să cred că trebuie să devenim barbari, să nu ne limităm la practicile existente care sunt, de cele mai multe ori, restrictive și care reprezintă o frână în calea evoluției. Termenul „barbar” trebuie însă înțeles în sensul bun al cuvântului. Vorbim despre migratori în căutare de noi resurse pentru că sistemul existent nu le (mai) permite să „supraviețuiască”. Pentru a găsi piețe noi și a inova cu noile produse, este nevoie de o echipă care știe să schimbe regulile jocului.

Vezi și: Ce este Pentalog?

Care este rolul strategiei în transformarea digitală?

Transformarea digitală nu trebuie considerată drept o simplă ajustare a organizării. Impactul este total atât asupra companiei cât și a strategiei. În perioadele de mari schimbări, dezvoltarea unei strategii pe 5 ani este o iluzie în lipsa darului de prezicere a viitorului. Trebuie mai curând să se ofere o viziune și o direcție echipelor: o nouă poziționare, obiective cifrate (CA, marjă netă, …) în cadrul cărora echipele operaționale să aibă spațiu de manevră.

Este dificil de integrat într-o strategie elemente intangibile precum „Consolidarea culturii corporative” sau „(re)poziționarea persoanelor în centrul operațiunilor”, dar acestea rămân tematici importante pentru asigurarea unei transformări durabile. Unde se află tehnologia în tot acest proces? Ea va urma în mod natural, nu trebuie să începem cu ea!

Doriți să accelerați transformarea digitală a companiei dvs. sau să lansați un proiect de transformare? Dacă nu luați măsuri azi, farurile camionului continuă să se apropie.

2 likes

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *