Tu ce vrei de la o afacere online?

Foarte multă lume îşi trânteşte astăzi câte-o afacere online pe care şi-o imaginează din start ca fiind “rupătoare de gură de târg”. Cu atât mai mult cu cât fiecare antreprenor are convingerea că produsul creat de el este atât de genial încât, culmea, nimeni nu s-a mai gândit la aşa ceva în România. Atenţie, în România.

De câte ori n-aţi auzit în dreapta şi-n stânga că ăsta e cel mai tare lucru din România, asta e cea mai bună idee din România, aia e cea mai tare afacere din vreun oraş din România? Noi, românii, suntem experţi în aprecieri exacte despre lucruri inexacte. Mai mult, suntem specialişti cu carnet de partid, înscrişi de la naştere pe postul de câştigători în concursul concurenţei. Fiecare-l câştigă pe-al lui, iar dacă nu se întâmplă fericirea, extrema cealaltă ne primeşte cu braţele calde, pe cât de pesimistă, pe atât de lacrimogenă: numai în România s-ar putea întâmpla aşa ceva, numai la noi n-ai loc de alţii, numai românii se mâncă-ntre ei ca hienele la coada stârvurilor de bivoli africani.

Între sorbul fericirii şi iadul insuccesului

Între sorbul fericirii şi iadul insuccesului nu e decât pasul amar al amatorismului şi/sau al lucrurilor făcute profi. Unii are noroc, alţii n-are. Unii e pă profit, alţii e vizitaţi dă gardă. Ş.a.m.d. Cine are noroc are, cine n-are chiar că moare. Unii de ciudă, alţii de trai nesimţit. Starea socială a românului va fi mereu măsurată cu metri de  salam din frigider, lipiţi pe diagonala plasmei din sufragerie, că BMW-uri nu-şi permit toţi.

Citește și: Despre transformarea digitală

Nivelul de înţelegere al afacerilor se reduce, de cele mai multe ori, la scrutarea pieţei şi atât. Mai mult, o afacere în online, spre care se îndreaptă o turmă mare de antreprenori fără puncte cardinale în haosul economic din România lui 2011, e considerată “pita lui Dumnezeu” dacă găseşti un puşti să-ţi trântească un site cu 200 de euro, să-ţi facă un flash viu colorat, un domeniu hard SEO şi un hosting de dincolo.

Succesul e meritul investiţiilor

În 90% din cazuri, succesul e meritul investiţiilor. O investiţie uşoară va genera o afacere online plăpândă, care se dezvoltă până în punctul în care devine avorton al propriei vanităţi. Nu spun că nu există investiţii geniale şi care necesită foarte puţini bani pentru a fi începute. Spun doar că e un domeniu criptat, la care doar cei cu adevărat isteţi au acces şi ştiu să facă succes.

despre-o-afacere-online

Habar nu avem câte afaceri s-au născut la un suc şi-au murit la Registrul Comerţului. Habar nu avem câte afaceri de online s-au născut după o noapte albă pe net şi apoi au murit după o zi neagră de ignoranţă sau de oboseală.  Nici nu ne imaginăm câţi oameni sunt conştienţi de puterea internetului, dar îl folosesc la forward .pps şi messenger.

S-a spus că internetul e molima timpului liber. Pe undeva e adevărat, pe altundeva e deplasat. În faţa internetului nu pierdem timpul decât dacă ne pierdem pe noi înşine. Şi dacă avem mania de-a ne pierde pe noi înşine în alte mii de lucruri inutile, ne putem pierde şi-n mol, şi-n kaufland, şi la ABC-ul de la colţ, şi-n bucătărie, lângă mormanul de duhalive. Chiar şi-n dormitor, când ne culcăm la 9 seara şi ne trezim la 9 dimineaţa, răpind zilei cele mai favorabile clauze.

Deci (fără virgulă) ce vrei de la o afacere în online?

Îmi vei răspunde: bani. Wrong. Deosebit de greşit. Incredibil de greşit. Impardonabil de greşit. Haideţi, întrebaţi-mă cu nervi, aveţi tot dreptul: da` tu cine eşti, mă, ca să ne spui nouă că e rău să vrem bani? Îmi rezerv dreptul de a vă răspunde în comentarii. No offense.

Vezi aici: 5 Cărți de marketing ce te-ar putea interesa

De ce e greşit să vrei bani de la investiţia ta în online? De ce greşit să vrei atât de repede ca investiţia ta să-ţi aducă venituri? Pentru că, pe internet, fructele se coc la umbră. Succesul în online se face după ce cunoşti cum stau lucrurile în online. În comerţ vei avea controale de la fisc, în turism de la nu ştiu ce comisie de supraveghere, în măcelărie de la Sanepid, în x de la y. În online,  ai de-a face cu calitatea promovării, cu investiţia în promovare online, cu backlinkuri, cu PR, cu social media şi, peste toate, cu Google.

Îmi vei spune că ştii să lucrezi cu Google. Toată lumea ştie. Îmi vei vorbi de AdWords, de AdSense, de SEO, SEM etc. Google te ajută, te împinge în faţă, te scoate în lume, dar trebuie să ai haine de gală când calci pe covorul roşu. Google te duce de braţ, dar nu e prietenul tău. E o unealtă pe care, dacă ai călcat-o pe dinţi, te va lovi în moalele capului. Te va articula când greşeşti şi te va ajuta când ai realizat că ai greşit.

În online, promovarea te va costa mai mult decât investiţia. Dacă nu se întâmplă aşa, atunci ori eşti genial şi-ai descoperit apa caldă, ori eşti doar un visător cu ceva mai mulţi bani de stricat.

Dacă Descartes ar fi avut acces la internet, probabil că şi-ar fi adaptat cogito ergo sum în “mă promovez, deci exist”.

0 likes

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *