Tutorial – Cum să nu-ţi iei ţeapă de la taximetriştii bucureşteni

Dacă în celelalte tutoriale am scris numai bălării, de data asta am să scriu serios. Cum să nu-ţi iei ţeapă de la taximetriştii bucureşteni ? Păi ar fi câteva chestii de care trebuie să ţii cont. Am să fac referire la cei din provincie, dar lucrurile sunt valabile şi pentru cei din Bucreşti.

• dacă aterizezi în Bucureşti cu trenul nu lua niciodată taxi din faţa Gării de Nord. pentru că dai de neamurile proaste care au 3.5 lei pe kilometru. şi vei plăti de două sau de trei ori mai mult. după ce ai ieşit din gară pe la coloane, traversează la benzinăria MOL. este lângă hotelul Andy dacă nu mă înşel. de acolo fie poţi lua un taxi cu preţ normal fie poţi face comandă. chestia asta este valabilă şi pentru aeroport. nu te bucura că mergi cu taxi Mercedes sau BMW sau ce maşini mai conduc ăia. o să plăteşti de-o să behăi. ai la dispoziţie maşina 783 care în mare are traseul: Băneasa – Piaţa Presei Libere – Arcul de Triumf (dacă nu mă înşel ) – Romană – Universitate – Unirii (unde este capătul).
  • ai grijă la taxiurile pirat. sunt mai rău ca piraţii somalezi. îi recunoşti uşor, le lipseşte licenţa de pe portieră. licenţa este o tablă roşie pe care este scris un număr lung, probabil numărul de înregistrare, iar sub numărul ăla este scris numărul de înmatriculare al maşinii. dacă bucata aia de tablă lipseşte, ăla este pirat şi s-ar putea să te ardă bine de tot la bani.
  • am scris aici despre Taxi Profesional. cască bine ochii şi vezi preţul pus pe portiera maşinii. în Bucureşti taximetriştii practică de regulă două tarife: 3.5 lei tarif de zi/noapte sau 1.39 – 1.40 lei zi/noapte. în Bucureşti nu este ca-n alte oraşe, cu tarife de zi şi de noapte diferite.
  • un taxi trebuie să aibe 4 uşi iar pe geamurile din faţă nu trebuie să fie folie din aia fumurie. în afară de ţeparul ăla de la Profesional, n-am văzut alte asemenea maşini prin oraş, dar nu se ştie niciodată peste cine dai.
  • ai grijă la taximetriştii cu numere de Ilfov. ăia teoretic n-au voie să-şi facă meseria în Bucureşti, pentru că licenţa lor este doar pe Ilfov. eu nu mă urc niciodată într-un taxi cu număr de Ilfov.
  • comparativ cu Timişoara, unde am înţeles că dispecera te întreabă unde mergi, în Bucureşti nu se întâmplă lucrul ăsta. deci dacă tu faci o comandă şi mergi doar până la colţul blocului, taximetristul este obligat să te ducă până acolo. bine, nu-i nimeni tâmpit să meagă cu taxiul până la colţul blocului, dar ca idee spun. dacă refuză cursa, îi faci plângere la dispecerat şi ăla îşi ia ore, adică 4-8-12 are staţia tăiată şi nu mai poate lua comenzi.
  • dacă ai impresia că eşti taxat la pas, ai mai multe variante: îi spui să oprească şi să-ţi dea bonul cu tot cu ştampliă pe el. dacă o dă în bălării că n-are ştampilă şi chestii de genul, e simplu să te cerţi cu el . credeţi-mă, dacă o băgaţi p-aia cu “sun la dispecerat” sau “la poliţie” ori o să găsească ca prin minune ştampila, ori o să încerce s-o dea la pace cu voi şi-o să vă spună: “hai plăteşte cât crezi tu” ori derivate din astea. am o cunoştinţă care a luat taxiul din Regie până în Drumul Taberei. cursa nu face mai mult de 15 lei cu tot cu şpagă. taximetristul i-a cerut 60 de lei. că aşa arăta pe aparat. tipul i-a cerut bonul şi stampilă. a urmat o discuţie destul de aprinsă şi până la urmă taximetristul s-a ales cu 10 lei şi reclamaţie la dispecerat.
  • dacă sunteţi din provincie, învăţaţi străzile pe care le frecventaţi destul de des. de exemplu, strada Minerva Traian în Bucreşti nu există. există Nerva Traian. dacă vii în Bucureşti o dată pe lună sau mai rar, e normal să nu cunoşti străzile. dacă ţăranul taximetrist aude accent de altă regiune, o să te ocolească, o să te frece şi-o să încerce să-ţi tragă ţeapă. nu te pierde cu firea, ceartă-te cu el. sună la dispecerat dacă este nevoie.
  • în afară de Gara de Nord şi de aeroport, ăia cu 3.5 lei mai sunt prezenţi prin Regie şi prin faţa cluburilor în general, în faţa hotelurilor, în faţa hypermarketurilor, la barieră, la intrarea în Centrul Vechi dinspre Splai.

Anul trecut pe vremea asta eram în Sibiu cu pretina. Am zis să luăm şi noi autobuzul şi să vedem unde ne lasă. Am ajuns la una din ieşirile din oraş, unde erau nişte magazine, OBI, o tentativă de mall (10 magazine şi o cafenea), un Carrefour etc. N-am rămas prea impresionaţi aşa că am ne-am întors în centru. Pentru că ploua, am luat taxiul. Am dat peste un taximetrist foarte de treabă. Ne-a întrebat din start pe unde s-o ia. Nefiind din oraş, i-am spus ne ducă pe unde ştie el. A rămas surprins şi ne-a zis: “Dacă noi taximetriştii nu mergem pe unde spune clientul şi clientul face reclamaţie la dispecerat, ne penalizează la bani.” No aşa mi-ar place să văd şi în Bucreşti.

Acum vreo 3 ani eram în Braşov şi trebuia să ajungem la Timişul de Sus, unde eram cazaţi. Am luat un taxi şi l-am întrebat: “Ne înţelegem la bani sau puneţi aparatul ?” Ne-a zis că ne ia 20 de lei până acolo, 20 de lei ne-a luat. Nici mai mult nici mai puţin. Banii plătiţi după ce am ajuns la destinaţie. Nu ştiu dacă a fost mult, dacă a fost puţin. Dar ţinând cont că stătusem vreo 3 ore în staţie ca să vină sărăcia aia de autocar care să ne ducă la cabană, am fi fost dispuşi să pătim şi mai mult de 20 de lei. Am făcut paranteza asta ca să vedeţi diferenţa dintre taximetriştii bucureşteni şi ăia din alte oraşe. Am să scriu zilele următoare motivul pentru care mulţi dintre ei sunt mârlani. Nu, nu le iau apărarea, dar mulţi sunt frustraţi de meseria asta dar altceva nu sunt în stare să facă.